tirsdag den 31. marts 2020

Dag 6 på digitale teknologier (hjemme arbejdsdag pga. Corvid-19)

Vi har i dag snakket en del om digital dannelse og hvad det er i vores gruppe.

Efter frokost har vi så skulle arbejde individuelt med spørgsmålene nedenfor.

1. Hvad er den Politiske dagsorden omkring digitalisering i det hele taget og specifikt i undervisnings sektoren, ifølge teksten?
- At anvendelsen af digitale læringsværktøjer og teknologier øges på tværs af fag i folkeskolen
- At et fag i informatik indføres som obligatorisk i folkeskolen
- At et fag i informatik indføres som obligatorisk på ungdomsuddannelserne
- At flere midler allokeres til udvikling af digitale kompetencer på relevante uddannelser

- Hvilke indsatser er iværksat giv også gerne eksempler fra jeres institution/skole/virksomhed.
På EUC Nordvestsjælland for eleverne en gennemgang af de forskellige digitale medier de skal bruge på den pågældende uddannelse. F.eks. hos os tagdækkere så skal eleverne lære at tegne digitalt i noget som hedder SketchUp. Her lære de hvordan de skal tegne men også hvordan delings funktionen bruges. Der er nemlig mange forskellige måder man kan dele det man tegner og det skal stort set altid kun deles mellem elever og evt. lærer og ikke hele verden.
Generelt får alle elever en gennemgang af den generelle LMS som vi bruger. Lige nu er det elevplan som de bliver instrueret i at bruge. Hvordan de skal melde fravær, ikke opgave person følsomme oplysninger, hente og aflevere opgaver mm.

2. Hvad ønsker forfatterne at stille skarpt på? Gøre os klogere omkring digitalisering og uddannelse?
..."Svar på vej"

3. Hvilke digitale udfordringer peger teksten på for:
- Brugerne?
- Et enkelte menneske?
- Den måde vi er sammen på som mennesker?
- Samfundet?
- Inden for uddannelses verdenen?
- Myndighed demokrati og individets dannelse og frigørelse
..."Svar på vej"

4. Hvad er forfatternes pointer omkring teknologien og de bagvedliggende
forretnings modeller betydning for individet og fællesskabet?
- giv også gerne egne eksempler
..."Svar på vej"

5. Tekstens svar på digitale udfordringer er bl.a. (digital)dannelse / myndiggørelse .
Hvad peger forfatterne på der skal til for at digital myndiggørelse kan udfoldes i undervisningen? / i skolen?
..."Svar på vej"

6. Hvad har du fået med dig i dag fra undervisningsforløb, didaktiske designprincipper samtale med dine kolleger mv. der peger på hvad du kan gøre for at bidrage til digital dannelse for dine elever?
..."Svar på vej"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar